İrəvan şəhərində ilk teatr tamaşaları XIX əsrin
ikinci yarısında göstərilmişdir. Qədim mədəniyyət mərkəzlərindən biri kimi,
İrəvan şəhərində də azərbaycanlıların yüzillər boyu formalaşdırdığı müxtəlif
səpkili bayramlar, el şənlikləri və kütləvi dini mərasimlər keçirilirdi.
Musiqili ədəbi-bədii məclislərin keçirilməsi, şənlik və toy ənənələri, aşıqların
günlərlə dastan söyləmələri, tərəf müqabilləri ilə tamaşaçılar qarşısında
deyişmələri bir növ səhnələşdirilmiş teatr tamaşalarını xatırladırdı. Mərasim,
ayin və oyunlardakı tamaşa elementləri sonralar müstəqil xalq teatrlarının
yaranmasında mühüm rol oynamışdır.
Hələ orta əsrlərdə Avropadan gələn səyyahlar İrəvanda gördükləri
musiqili-əyləncəli məclisləri heyranlıqla təsvir etmişlər. Fransız səyyahı Jan
Şardən 1673-cü ildə İrəvanda olarkən Xan sarayında olarkən göstərilən musiqili
kompozisiyanı Avropadakı teatr sənətinə oxşatmış, musiqiçilərin və rəqqasələrın
oyunlarını operaya bənzətmişdi. [208]
Professional teatrının təşəkkülündə xalq teatrları əhəmiyyətli rol oynamışdır.
1873-cü ildə Bakıda və Tiflisdə bir-birinin ardınca göstərilən tamaşalar haqında
qəzetlərdə verilən xəbərlər İrəvanda da teatr sənətinə böyük maraq və həvəs
oyatmışdı.
Erməni müəllifləri hər sahədə olduğu kimi, İrəvanda azərbaycanlı teatrının
tarixini də özlərinə sərf edən tərzdə saxtalaşdırmağa çalışmışlar. Erməni
tarixçisi Tadevos Hakopyan “İrəvan tarixinin oçerki” kitabında yazır ki,
azərbaycanlı müəllimlərin təşkil etdikləri teatr həvəskarları dərnəyi özünün ilk
tamaşasını gimnaziyanın müəllimi Firudin bəy Köçərlinin rəhbərliyi altında
1884-cü ildə göstərmişdir. [209]
Tarixçi alim İsrafil Məmmədovun üzə çıxardığı bir məqalə isə İrəvanda Azərbaycan
dilində oynanılan ilk tamaşanın səhnələşdirmə tarixini üzə çıxarmağa imkan
verir. İrəvanda erməni dilində nəşr edilən “Psaq” (“Çələng”) qəzetində 10 aprel
1882-ci il tarixində “Xryusi” imzası ilə dərc edilən “Fars teatrı” başlıqlı
məqalədən bəlli olur ki, 1882-ci il aprelin 2-də İrəvanda Müqəddəs Qayane
məktəbinin salonunda İrəvanın kasıb müsəlman tələbələrinə kömək məqsədilə,
Azərbaycan türkcəsində “Tamahkarlıq düşmən qazanır” pyesi ikinci dəfə tamaşaya
qoyulmuşdur. Adı çəkilən məqalədə göstərilir ki, pyesin məzmununu İrəvan şəhər
məktəbinin müəllimi Məşədi İsmayıl söyləmiş, “Qırt-qırt” pyesinin müəllifi Vasak
Mədətov onu komediya şəklinə salmışdır. Məşədi İsmayılın söyləməsinin əsasında
qələmə alınan həmin əhvalat orta əsrlərdə Təbriz şəhərində baş vermişdir.
[210]
Firudin bəy Köçərli Qori Müəllimlər Seminariyasını bitirdikdən sonra
1885-1895-ci illərdə İrəvan gimnaziyasında müəllim işləmiş, həmin dövrdə
azərbaycanlı gənclərin teatr tamaşaları hazırlamalarına yaxından köməklik
göstərmişdir. O, 1890-cı il aprelin 20-də “Kəşkül” qəzetində dərc edilən
“İrəvandan məktub” məqaləsində şəhərdə göstərilən tamaşalar haqqında yazırdı ki,
aprelin 4-də darülmüəllimində (yəni – Müəllimlər seminariyasında)
müsəlman cavanları hökumətin icazəsi ilə Mərzə Fətəli Axundovun “Məstəli şah”
komediyası oynanılmışdır. [211]
Araşdırmalarımız göstərir ki, Firudin bəy Köçərlinin
adını çəkdiyi Rzayev familiyalı şagird həmin Əkbər Rizayevdir ki, sovet
hakimiyyəti qurulduqdan sonra Ermənistan KP MK-nın şöbə müdiri və “Sovet
Ermənistanı” qəzetinin və Mərkəzi Komitənin orqanı olan rusca nəşr edilən
“Kommunist” qəzetinin redaktoru işləmiş, müharibə illərində Moskvada
“İnostrannaya literatura” nəşriyyatında Türk ədəbiyyatı redaksiyasının müdiri
olmuşdur. Əkbər Rizayevin oğlu Sabir Rizayev Sovet Ermənistanında görkəmli
kinoşünas və teatrşünas olmuşdur. Sabir Rizayev 1963-cü ildə Bakıda rus dilində
çap olunan “Ermənistanda Azərbaycan teatrı” kitabının müəllifidir.
Publisist, teatrşünas və salnaməçi Qulam Məmmədlinin toplayaraq tərtib etdiyi
iki hissədən ibarət “Azərbaycan teatrının salnaməsi” kitablarında İrəvan
teatrının keçdiyi keşməkeşli yola aid qiymətli materiallar toplanmışdır.
İrəvanda Azərbaycan teatrının formalaşması Yunis Nurinin adı ilə bağlıdır.
1878-ci ildə İrəvan şəhərində anadan olmuş Yunis Hacı Süleyman oğlu Süleymanov
fitri istedadlı aktyor, teatr təşkilatçısı və rejissor kimi ömrünü İrəvan
teatrına həsr etmişdir. 1950-ci ildə vəfat edən Yunis Nurinin həyat və
fəaliyyətinə həsr edilmiş kitablar və məqalələr
yazılmışdır.[212] XX əsrin əvvəllərində İrəvan
teatrının formalaşmasında Yunis Nuri ilə yanaşı, Mirzə Mustafa Rəcəbovun, Kərim
Əhmədovun, Mirabbas Mirbağırzadənin, Cəfər Əhmədovun, Əkbər Rzayevin, Məcid
Rəcəbovun, Mehdi Kazımovun, Asif bəy Şəfibəyovun xidmətləri böyük
olmuşdur. İrəvanın adlı-sanlı zadəganlarından Pənah xan Makinskinin və Əli xan
İrəvanskinin mülklərində xeyriyyəçilik məqsədilə İrəvan teatrının tamaşaları
oynanılmışdır.
1903-cü ildə İrəvandakı Azərbaycan teatr truppası o dövrdə çox dəbdə olan
“Qırt-qırt” vodevilini tamaşaya qoymuşdur. Tamaşa Pənah xan Makinskinin
malikanəsində göstərimişdir. Onun təşkilatçısı və rəhbəri Yunis Nuri
idi. [213] 1906-cı ilin avqustunda Pənah xan Makinskinin
mülkündə qiraətxana təşkil etmək məqsədilə teatr tamaşası göstərilmiş, bu
məqsədlə 426 manat pul yığılmışdır. [214]
İrəvan teatrının aktyorları daha təcrübəli Bakı və Tiflis teatrlarının
repertuarlarını izləyir, orada oynanılan tamaşaları öz repertuarlarına daxil
edirdilər. 1908-ci ilin 19 yanvarında İrəvan ziyalıları məşhur türk yazıçısı
Namiq Kamalın “Vətən” əsəri Asif bəy Şəfibəyovun rejissorluğu ilə Şəhər klubunda
tamaşaya qoyulmuşdu.
1909-cu ilin mayında Hüseyn Ərəblinskinin teatr truppası İrəvana qastrola
gəlmiş, Şəhər klubunda “Bəxtsiz cavan”, “Nadir şah”, “Zorən təbib”, “Yəhudilər”
əsərlərini tamaşaya qoymuşdu. [215]
Məşhur aktyor Sidqi Ruhulla 1910-cu il mayın 19-da səyyar aktyor sifətilə
İrəvana gəlmiş, yerli həvəskarların iştirakı ilə “Müsibəti Fəxrəddin” tamaşasını
səhnələşdirmişdi.
“Erivanskiy vestnik” qəzeti 9 oktyabr 1911-ci il tarixli sayında xəbər verirdi
ki, Tiflisdən gəlmiş Mirzə Ağa Əliyevin truppası yekun tamaşa kimi, “O olmasın,
bu olsun” operettasını oynamışdır. Qastrol ərzində Zülfüqar Hacıbəyovun “Əlli
yaşlı cavan” operettası da oynanılmışdı. 1912-ci ildə Zülfüqar Hacıbəyov yenidən
İrəvana gəlmişdir. Noyabrın 22-də “İqbal” qəzeti Z.Hacıbəyovun İrəvana qastrol
səfərinə aid xüsusi məqalə dərc etmişdi.
25 mart
1913-cü ildə Əli Məhzun Rəhimzadə və Əsgər Axundov İslam Dram Şirkəti adlı bir
şirkətin fəaliyyəti üçün rəsmi dairələrdən icazə almışdılar. Bu şirkət öz
ətrafında gənc aktyorları birləşdirirdi. Qısa müddət ərzində şirkətin aktyorları
Canpoladovun teatr binasında “Kimdir müqəssir?”, “Pul dalınca”, “Ac həriflər”,
“Sevgili övlad”, “Millətpərəstlər, yaxud ürəfa qiyafəsində süfəha” (süfəha –
yəni səfeh), “İbrahim bəy, yaxud istibdad qurbanı”, “Aldandılar”
əsərlərini tamaşaya qoymuşdular. [216]
1914-1917-ci illər İrəvan teatrı üçün çox uğurlu illər olmuş, daşnakların
hakimiyyətə gəlməsinədək İrəvan teatrı sözün həqiqi mənasında intibah dövrünü
yaşamışdır.
Sənətşünaslıq elmləri doktoru İlham Rəhimli arxiv sənədləri, dövri mətbuat
materialları, aktyorların canlı ifadələri əsasında İrəvan teatrının 1882-2006-cı
illəri əhatə edən yaradıcılıq yolu haqqında “İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram
Teatrı” adlı sanballı monoqrafiya qələmə almışdır. Həmin əsərdə müəllif qeyd
edir ki, 1918-1920-ci illərdə ermənilər İrəvan şəhərində kütləvi qırğınar
törətdiklərindən başda Yunis Nuri olmaqla İrəvanın həvəskar aktyor truppası
İranın Xoy şəhərinə mühacirət etmiş, üç ilə qədər orada qalmış, hərdən teatr
tamaşaları da göstərmişdilər. [217]1921-ci ilin ikinci
yarısından etibarən İrana, Türkiyəyə və Azərbaycana sığınmış irəvanlı qaçqınlar
tədricən geri qayıtmağa başlamışdılar. 1922-ci ilin fevralından Mərkəzi türk
klubu adlanan klubun nəzdində Yunis Nurinin başçılığı ilə həvəskar artistlərin
cəmləşdiyi Türk teatr truppası fəaliyyətini bərpa etmişdir. Türk truppasının
tamaşaları Mərkəzi türk klubunda hazırlanır və orada da nümayiş
etdirilirdi.
İrəvanda yaşayan qeyrətli ziyalıların və uzun illər böyük fədakarlıqla fəaliyyət
göstərən teatr həvəskarları 1928-ci il mart ayının 15-də istəklərinə nail
oldular: – Ermənistan hökumətinin qərarı ilə səyyar tipli İrəvan Dövlət
Türk (Azərbaycan) Dram Teatrı yaradıldı.
1928-1933-cü illərdə İrəvan Dövlət Türk Teatrı türk
dilində təmiz danışan, əslən İstanbul ermənisi, Ermənistan Dövlət Teatrının
aktyoru olmuş Mkrtıç Cananın, irəvanlı ziyalı, aktyor Rza Şeyxzadənin və
Leninqradda (indiki Sankt-Peterburq) Səhnə Sənəti İnstitutunda rejissor və dram
aktyorluğu fakültəsini bitirmiş Yusif Yulduzun (Əliyev) rejissorluqları ilə
tamaşaları səhnələşdirirdi.
1933-cü ilin sonlarında isə Xankəndində anadan olmuş, Bakı Teatr Texnikumunu və
Leninqrad Səhnə Sənəti İnstitutunu bitirmiş Baxşı Qələndərli İrəvan Dövlət Türk
Teatrında rejissorluq fəaliyyətinə başlamışdı.
Ümumiyyətlə, 1934-1935-ci illərdə İrəvan Türk Teatrı 142 kənddə 160-dan çox
tamaşa göstərmişdi.1935-ci ildə İrəvandakı Teatr Texnikumu nəzdindəki türk
qrupunda 4 qız və 21 oğlan təhsil almışdı. Tələbələr yataqxana ilə və təqaüdlə
təmin edilmişdilər. [218]
1935-ci ildən teatr “C.Cabbarlı adına Ermənistan Dövlət Türk Teatrosu”
adlanırdı.
İrəvan teatr truppasında Məmmədbağır Qaraxanov, Abbasqulu Tağıyev, Cəmil Əliyev
kimi yerli aktyorlar yetişmişdi. 30-cu illərin ortalarından etibarən neçə-neçə
aktyor Bakıdan gələrək, İrəvan teatrında parlaq obrazlar yaratmışdılar. Gənc və
istedadlı aktyorlar, sonralar Azərbaycan teatr salnaməsinin parlaq səhifələrinə
adları həkk olunan Əli Zeynalovun, Ətayə Əliyevanın, Həsən Mirzəyevin, Rza
Əfqanlının, İsmayıl Dağıstanlının, Kazım Ziyanın, Kamil Qubuşovun, Adil
Əsgərovun, Əşrəf Quliyevin Bakı və Tiflis teatrlarından gəlib, İrəvan teatrında
fədakarcasına çalışmaları teatra ikinci nəfəs vermişdi. Tiflis teatrında peşəkar
aktyor və rejissor kimi formalaşan Əli Şahsabahlı və həyat yoldaşı Nübar
Əlixanovanın İrəvan teatrında işləməyə gəlmələri teatrın həyatında mühüm hadisə
olmuşdu. Əli Şahsabahlı həmçinin bir müddət teatrın direktor müavini, sonra isə
direktoru olmuşdu.
1944-cü ilin aprelində Şekspirin anadan olmasının 380 illiyi münasibətilə
İrəvanda VI Ümumittifaq elmi-tədqiqat konfransı və Şekspir tamaşalarının
festivalı keçirilmişdi. Sekspir festivalına Teatrın rejissoru Baxşı Qələndərli
“Otello”nu Cəfər Cabbarlının tərcüməsi əsasında yeni quruluşda tamaşaya
hazırlamışdı. Tamaşada Əli Zeynalov Otello, Abbasqulu Tağıyev Yaqo, Əziz
Süleymanov Rodriqo, Zarik
(Zarina) Teryan Dezdomona, Həsən Mirzəyev Kassio, Əhməd Şəfai Brabansio
rollarını yüksək peşəkarlıqla ifa etmişdilər. Münsiflər heyəti kollektivin işinə
yüksək qiymət vermişdi. Münsiflər heyətinin üzvü professor Mixail Morozov
faciənin azərbaycanca mətninin üzərində bu ifadəni yazmışdı: “Mən Şekspir
festivalında əsl ləzzəti azərbaycanlıların “Otello” tamaşasından
aldım”. [219]
SSRİ Nazirlər Sovetinin 23 dekabr 1947-ci il tarixli “Kolxozçuların və digər
azərbaycanlı əhalinin Ermənistan SSR-dən Azərbaycan SSR-in Kür-Araz ovalığına
köçürülməsi haqqında” qərarı İrəvan teatrına da ağır zərbə vurdu. 1949-cu ilin
sentyabrında İrəvan teatrı azərbaycanlı ailələrinin demək olar ki, yaşamadığı
Basarkeçər rayon mərkəzinə sürgün edildi.
1952-ci ildə isə teatrın maliyyələşdirilməsi tamamilə dayandırıldı. Lakin bu
teatrın fədakar aktyorları onun tamamilə sıradan çıxmasına imkan verməmiş, onu
xalq teatrı kimi yaşatdılar. [220]
Lakin maddi çətinlik üzündən teatrın istedadlı kollektivinin üzvlərinin
əksəriyyəti Bakı və Gəncə teatrlarında özlərinə yeni iş yerləri tapmaq
məcburiyyətində qalmışdılar.
C.Cabbarlı adına İrəvan teatrı bir müddət sonra xalq teatrı adı altında yenidən
fəaliyyətə başlamışdı. Xalq teatrı İrəvandakı Nor Areş (Yeni Ərəş) qəsəbəsində
tamaşalarını hazırlayırdı. Lakin teatr burada da qərar tuta bilməmiş, bir müddət
də İrəvan şəhərinə bitişik Zəngibasar (Masis) rayonundakı mədəniyyət evində
fəaliyyət göstərməli olmuşdu. Əvvəl onu Zəngibasar rayon xalq teatrı, bir qədər
sonra isə Hrazdan rayon xalq teatrı, ara bir də C.Cabbarlı adına rayonlararası
teatr adlandırmışdılar. [221]
Nəhayət,
1967-ci ilin əvvəlində Cəfər Cabbarlı adına İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrı
15 illik fasilədən sonra bərpa edildi. Yunis Nurinin böyük oğlu Əziz Süleymanov
teatrın direktoru, Leninqrad Dövlət Teatr İnstitutunu bitirmiş Tofiq Ağayev isə
baş rejissor təyin edilmişdilər. Həmin ildə Mirzağa Əliyev adına Azərbaycan
Dövlət Teatr İnstitutunun sonuncu kurs tələbələrindən 11 nəfəri buraxılış kursu
işləmək üçün mart ayında İrəvana göndərilmişdilər. Bu arada Bakının Gənc
Tamaşaçılar Teatrından Tamilla Abdullayeva, Zərnişan Fətəliyeva, Zemfira
Sadıqova, Naxçıvan teatrından Aydın Şahsuvarov, Tariyel Qasımov, Zemfira
Əliyeva, Gəncə teatrından Nisə Rzayeva aktyor ştatına işə qəbul
edilmişdilər. [222]
Yeni açılan teatrın kollektivi quruluşçu rejissor Nəsir Sadıqzadənin rəhbərliyi
altında C.Cabbarlının “Sevil” tamaşasını təntənəli açılış mərasimi üçün
hazırlamışdı. Böyük uğurla keçən tamaşanın premyerası aprelin 28-də
göstərilmişdi.
1968-ci
ilin iyununda şair-jurnalist Hidayət Orucov İrəvan teatrının direktoru təyin
edilmiş və 1984-cü ilin əvvəlinədək kollektivə rəhbərlik etmişdi. Bu dövrdə
teatrda aktyor problemi demək olar ki, həll edilmiş, sabit, işgüzar kollektiv
formalaşmışdı.
1971-ci il martın 25-də görkəmli şair Bəxtiyar Vahabzadənin “İkinci səs” pyesi
Naxçıvan teatrının rejissoru Vəli Babayevin rejissorluğu ilə İrəvan teatrında
tamaşaya qoyulmuşdur.
Cəfər Cabbarlı adına İrəvan Azərbaycan Dram Teatrına dövlət teatrı statusunun
verilməsinin 50 illiyi münasibətilə 1978-ci ildə keçirilən yubiley tədbirləri
keçirilmiş, teatrın artistlərindən bir qrupuna fəxri adlar verilmişdi.
1984-cü
ildən teatrın direktoru Yunis Nurinin nəvəsi Yunis Süleymanov (Əkbər
Yerevanlının oğlu) olmuşdur. Deməli, İrəvan Dövlət Dram teatrında müxtəlif
dövrlərdə Sülemanovlar nəslinin üç nümayəndəsi – baba Yunis Nuri, oğul
Əziz Süleymanov və nəvə Yunis Süleymanov direktorluq etmişlər. Yunis
Süleymanovun direktor olduğu dövr “yenidənqurma” pərdəsi altında erməni
millətçiliyinin yenidən baş qaldırdığı dövrə təsadüf edirdi.
Dəfələrlə edilən rəsmi və qeyri-rəsmi müraciətlərə baxmayaraq, Ermənistan
hökuməti C.Cabbarlı adına İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrına bina ayırmaq
məsələsini həll etmədi. Fədakar teatrın kollektivi öz tamaşalarını gah
İrəvandakı Rus Dram Teatrının binasında, gah İrəvan Musiqili komediya Teatrının
binasında, gah da Zabitlər Evində göstərmişdi. Ermənistanda elə bir azərbaycanlı
kəndi olmazdı ki, İrəvan teatrı orada öz tamaşalarını göstərməsin. Müvafiq bina
olmadıqda teatrın kollektivi açıq havada səyyar tamaşa göstərmişdi.
Son əlli
ildə İrəvan teatrında Baxşi Qələndərli, Nəsir Sadıqzadə, Tofıq Ağayev, Hilal
Həsənov, Ağakişi Kazımov, Rafael Crbaşov kimi tanınmış rejissorlar yaddaqalan
əsərlər səhnələşdirmişlər.
100 ildən artıq tarixə malik olan İrəvan teatrı 1988-ci ildə özünün son iki
tamaşasını hazırladı. Həmin ilin fevralından etibarən İrəvan şəhərinin
mərkəzində ermənilər Azərbaycanın Dağlıq Qarabağ ərazisinə qarşı iddia ilə
fasiləsiz mitinqlər keçirirdilər. Vəziyyətin günü-gündən gərginləşdiyini görən
teatrın rəhbərliyi ləvazimatların bir hissəsini M.F.Axundov adına azərbaycanlı
orta məktəbin üçüncü mərtəbəsinə yığsa da, erməni quldurları, məktəblə birlikdə
C.Cabbarlı adına İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrının ləvazimatlarını da
yandırdılar. Ermənistan Mədəniyyət Nazirliyi İrəvan teatrını məcburən
Azərbaycana qastrol səfərinə ezam etmişdi ki, bir daha geri qayıtması mümkün
olmasın. Belə də oldu. Lənkəran, Cəlilabad və Neftçalaya qastrol səfərini
dekabrın 3-də başa vuran teatrın geri qayda bilmədi. Teatrın aktyorları tək-tək
İrəvana qayıdaraq, yalnız orda qalan ailə üzlərini çox çətinliklə olsa da
şəhərdən çıxara bildilər.
Pərən-pərən düşən İrəvan teatrının aktyorları yalnız
bir ildən sonra bir yerə yığıla bildilər. İrəvan teatrı 1989-cu il iyul ayının
4-də akademik Milli Dram Teatrının nəzdində teatr-studiya kimi fəaliyyətə
başladı. Teatr Abşeron rayonunun Xırdalan qəsəbəsindəki Mədəniyyət evinin bir
neçə otağında özünə sığınacaq tapdı. Azərbaycan Respublikası Nazirlər
Kabinetinin 31 avqust 1994-cü il tarixli əmri ilə dövlət teatrlarının
yaradıcılıq-istehsalat fəaliyyətini tənzimləyən bütün şərtlər C.Cabbarlı adına
İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrına da şamil edildi. Həmin əmrə əsasən İrəvan
teatrı Bakıdakı Hüseynqulu Sarabski adına Mədəniyyət evində yerləşdirildi.
İrəvan teatrının cəfakeş aktyoru, əməkdar artist Vidadi Əliyev teatrın direktoru
və bədii rəhbəri təyin edildi. 1989-2000-ci illərdə İrəvan teatrının truppası
gənc aktyorlar hesabına yeniləndi, ənənəvi repertuarına yeni-yeni əsərlər əlavə
edildi.
2000-ci ildən teatra tanınmış aktyor İftixar Piriyev rəhbərlik edir. Son
vaxtlaradək İrəvan teatrında 60-dan artıq tamaşanın premyerası olmuşdur.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin 30 avqust 2006-cı il
tarixli “İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrının 125 illik yubileyi haqqında”
sərəncamına əsasən 2007-ci il oktyabr ayının 16-da, Bakıda təntənəli şəkildə
teatrın 125 illik yubileyi dövlət səviyyəsində keçirildi. Teatrın bir qrup
aktyoru fəxri adlarla təltif olundu.
2008-ci il fevral ayının 8-də Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinin
sərəncamı ilə paytaxtın Binəqədi rayonunda yerləşən M.Rəsulzadə adına Mədəniyyət
Sarayı C.Cabbarlı adına İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrının balansına
verildi. Bununla da, İrəvan teatrı dövlət teatrı adını daşıdığı dövrdən keçən 80
il ərzində ilk dəfə özünün daimi isti yuvasına sahib oldu.
Dövlət tərəfindən hər cür qayğı ilə əhatə olunan İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram
Teatrı son illərdə Türkiyədə, İranda, Gürcüstanda, Rusiya Federasiyasının
Dağıstan vilayətində uğurlu qastrol səfərlərində olmuşdur.
Bu gün
İrəvan teatrı bəşəri mövzularla yanaşı, xalqımızın ağrılı-acılı problemlərindən,
teatrın özünün dəfələrlə üzləşdiyi qaçqınlıq faciəsindən, Xocalı soyqırımından
bəhs edən əsərləri səhnələşdirir.
İrəvan teatrının tarixinə həsr olunmuş Sabir Rizayevin, İsrafil Məmmədovun və
İlham Rəhimlinin yuxarıda adları çəkilən monoqrafiyaları ilə yanaşı, Əli Vəkilin
“Əli Şahsabahlı” (İrəvan, “Hayastan”, 1973) və “Azərbaycan-erməni teatr
əlaqələri” (Bakı, “İşıq” 1983) kitabları, Hidayət Orucovun “Bizim teatr”
(İrəvan, “ETC”, 1974) bukleti, və “Burdan min atlı keçdi” publisistik yazısı
(Hidayət. Sabaha çox var. Bakı, 1989, s.211-319), Əkbər Yerevanlının “Bir
teatrın üç aktyoru” (İrəvan, 1977) kitabı, Hrayr Hovakimyanın “Ermənistanda
azərbaycanlı teatr tarixindən səhifələr” adlı araşdırması (“Ədəbi Ermənistan”
məcmuəsi, İrəvan, 1963), habelə İrəvanda Azərbaycan dilində nəşr olunan
“Rəncbər”, “Zəngi”, “Qızıl şəfəq” “Kommunist”, “Sovet Ermənistanı” qəzetləri
Azərbaycan teatr salnaməsinin parlaq səhifələrindən olan İrəvan teatrının
tarixinə işıq salırlar.
İrəvan teatrının salnaməsi bu gün Ermənistan Respublikası adlanan tarixi
Azərbaycan ərazisində minillər boyu yaşamış soydaşlarımızın tarixi taleyinin bir
parçasıdır.
Teatr
Nazim
Mustafa
tarix üzrə fəlsəfə doktoru